Isa Samad BUKAN Calon Terbaik UMNO

Sunday, September 27, 2009

[Harakah] Bagan Pinang ulangi kejayaan PAS di Kuala Terengganu (2)

Pilihan raya kecil Bagan Pinang akan menjadi petunjuk penting bagi menentukan jatuh bangun politik Umno dan Barisan Nasional (BN) di negara ini.

Mengambil kira gelombang kebangkitan rakyat yang belum surut, Umno tentunya gusar peristiwa pilihan raya kecil Kuala Terengganu boleh berulang di Bagan Pinang.

Parlimen Kuala Terengganu yang dimenangi BN pada pilihan raya umum Mac 2008 berjaya dirampas PAS melalui pilihan raya kecil pada Januari lalu.

Begitu juga Bagan Pinang dimenangi BN pada pilihan raya umum lalu.

Namun kemerosotan undi daripada lebih 6,000 pada pilihan raya umum 2004 kepada 2,333 undi pada Mac 2008 jelas menggambarkan undi BN susut begitu besar.

Yang Dipertua PAS, Ustaz Wan Azhar Wan Ahmad berkata, biar pun Bagan Pinang merupakan kawasan kubu Umno, namun pengaruh parti itu mulai merosot di seluruh negara sekarang.

Katanya, calon PAS pada pilihan raya umum lalu, Ramli Ismail hanya ketinggalan

2,333 undi berbanding Allahyarham Dato' Azman Mohd Noor.

"Sedangkan pada pilihan raya umum 2004 BN menang dengan majoriti lebih 6,000 undi di situ," katanya selepas menyampaikan sumbangan Hari Raya PAS anjuran Majlis Tindakan Dun (MTD) Kuala Besut kepada penduduk miskin di Markah Tarbiah PAS Kampung Baru, baru-baru ini.

Adun BN Bagan Pinang itu meninggal dunia pada petang Jumaat lalu akibat jangkitan kuman dalam darah di Hospital Pakar Seremban.

Mengambil kira faktor tersebut Wan Azhar yakin calon PAS akan membuat kejutan lagi merampas Dun Bagan Pinang pada pilihanraya kecil yang akan diadakan tidak lama lagi.

Selain itu katanya, faktor sokongan pengundi India dan Cina kira-kira 30 peratus daripada jumlah pengundi di Dun berkenaan boleh menjadi penentu.

"Tambahan pula sekarang PAS dan Pakatan Rakyat mempunyai banyak isu yang boleh diketengahkan sebagai bahan kempen antaranya isu perarakan kepala lembu, isu pemindahan kuil dan kenaikan harga minyak," katanya.

Kedudukan kawasan itu agak unik apabila Pakatan Rakyat menguasai empat daripada enam kerusi di Parlimen Teluk Kemang.

Kerusi parlimen itu sekarang diwakili Pengerusi Perhubungan KeADILan Negeri Sembilan, Dato' Kamarul Bahari.

Beliau mengalahkan calon BN, Datuk S.Sothinathan dengan mojoriti 2,804 undi.

BN juga menang di kerusi Dun Linggi. Bagaimana pun Pakatan Rakyat menguasai tiga Dun di kawasan berkenaan.

Wan Azhar juga berharap ahli-ahli dan penyokong PAS Besut turut membantu kempen pada pilihanraya kecil tersebut nanti.

Sementara itu dalam perkembangan lain Pengarah MTD Kuala Besut, Aminuddin Mohd Ali berkata, MTD terbabit memperuntukkan sebanyak RM34,000 sumbangan kepada 340 fakir miskin di Dun berkenaan, di mana setiap seorang menerima RM100.

Katanya, seramai 10 penerima dipilih dari setiap cawangan PAS di Dun Kuala Besut. Hadir sama pada program tersebut Timbalan Yang Dipertua PAS Besut, Haji Hassan Salleh.

1 comment:

  1. http://baganutama.blogspot.com/

    Sahabatku mari promote link kat atas.
    Link kan blog kami dalam blog ini.
    kami dari bagan pinang buat liputan live setiap hari di N31.

    Setiap hari ade gamba baru.kami tidak copy paste berita dari blog lain.

    Gambar\report kami fresh dari bagan.
    Takbirrr!!!

    ReplyDelete

Laman Alternatif Pilihanraya Kecil N.31 Bagan Pinang

Salam Ramadhan, Salam Merdeka!!!

Sempena pilihanraya kecil N.31 Dun Bagan Pinang yang dijangka berlangsung selapas Aidilfitri. Blog ini diwujudkan sebagai persediaan menghadapi PRK ini dan diharapkan semua sumber maklumat dapat disatukan dan dapat disampaikan agar dapat menjadi panduan kepada setiap pengundi untuk memilih calon. Semoga saudara/saudari dapat memanfaat daripada teknologi pada hari ini.