Isa Samad BUKAN Calon Terbaik UMNO

Friday, September 4, 2009

Analisa Ringkas Dun Bagan Pinang

N.31-Bagan Pinang merupakan salah satu dun yang terdapat dalam Parlimen Teluk Kemang. Selain Bagan Pinang terdapat juga dun Chuah, Lukut, Linggi dan Port Dickson.

Menariknya Parlimen Teluk Kemang ini dimenangi Dato' Kamarul Baharin Abbas, Pengerusi Perhubungan PKR Negeri Sembilan bersama-sama dengan dun Chuah dan dun Port Dickson. DAP memenangi dun Lukut. BN pula hanya mampu menawan dun Linggi dan Bagan Pinang. BN menewaskan calon PKR di Linggi dan menewaskan calon PAS di Bagan Pinang. Linggi merupakan dun Isa Samad semasa beliau menjadi MB Negeri Sembilan sebelum bertanding di Parlimen Jempul untuk menjadi menteri pada 2004.

Harus kita ingati kembali Pilihanraya Kecil di sini bukanlah kali pertama berlaku di parlimen Teluk Kemang sebaliknya kali kedua dalam tempoh kurang 10 tahun. Tahun 2000 menyaksikan PRK Parlimen Teluk Kemang antara wakil Keadilan Roslan Kasim dan BN Sothinathan. Wakil MIC-BN menang dengan majoriti lebih 5000 undi.

Berbalik kepada dun Bagan Pinang, dun ini merupakan dun yang ditandingi PAS sejak 1999 (sejak dikenali dun Pasir Panjang). PRU sebelum itu, tahun 1990 dan 1995 kerusi ini ditandingi S46.

Semasa PRK Teluk Kemang tahun 2000 dimana calon MIC-BN walaupun menang secara keseluruhan dengan majoriti 5,972 undi tetapi sebenarnya kalah di dun Lukut dengan 297 undi sementara menang tipis di dun Pasir Panjang dengan kelebihan 1,034 undi tetapi menang besar di dun Chembong, Linggi dan Si Rusa (sebelum persempadanan semula). Bagi PRU 2004 selepas persempadanan semula menampakkan pengundi beralih semula menyokong BN kerana MIC-BN telah memenangi kerusi Parlimen Teluk Kemang dengan majoriti yang besar iaitu 17,777 undi dan memenangi kesemua dun termasuk dun Lukut dan penambahan majoriti di dun Bagan Pinang (dulunya dun Pasir Panjang) iaitu calon UMNO-BN YB Sdr. Mohd Faizal Ramli menang besar dengan majoriti 4,411 undi. [klik]


Bagaimanapun, calon baru UMNO-BN Azman Mohammad Noor yang bertanding pada tahun 2008 menentang calon PAS Ramli Ismail, memenangi dengan majoriti yang berkurangan berbanding PRU sebelumnya iaitu sebanyak 2333 undi.

Apa yang menjadi kerisauan kepada pakatan rakyat khususnya PAS ialah bagaimana untuk menghadapi undi pos yang dianggarkan sebanyak 4000 undi di dun Bagan Pinang.

No comments:

Post a Comment

Laman Alternatif Pilihanraya Kecil N.31 Bagan Pinang

Salam Ramadhan, Salam Merdeka!!!

Sempena pilihanraya kecil N.31 Dun Bagan Pinang yang dijangka berlangsung selapas Aidilfitri. Blog ini diwujudkan sebagai persediaan menghadapi PRK ini dan diharapkan semua sumber maklumat dapat disatukan dan dapat disampaikan agar dapat menjadi panduan kepada setiap pengundi untuk memilih calon. Semoga saudara/saudari dapat memanfaat daripada teknologi pada hari ini.